invers Software

Welkom! Log in Registreer een nieuw account Recente berichten

Geavanceerd

iCalamus en ADAT18

Gepost door Paul Pasveer 
Paul Pasveer
iCalamus en ADAT18
21 jaren geleden
Hallo,

invers, bedankt voor het prachtige nieuws.
En gelukkig hoef ik mijn adem niet meer in te houden: iCalamus komt er aan. Ik ben wel erg benieuwd wat het is. Het is geen Calamus SL en voor 99 euro denk ik dat het niet de mogelijkheden heeft van SL. Maar misschien vullen ze elkaar mooi aan. Ik begrijp dat we wel iCalamus-documenten kunnen gaan laden in SL maar niet andersom. Dus, voorlopig is MagicMac met Calamus SL nog wel nodig, denk ik. Kunnen we nog een paar screenshots verwachten voor de ADAT?

Dus, veel vragen hierover. Een reden des te meer om naar de ADAT te komen. Ik rijd eind van de middag weg vanuit Leeuwarden over Arnhem richtig Keulen. Als er iemand nog wil meerijden? Graag.

- Paul
Re: iCalamus en ADAT18
21 jaren geleden
Hoi Paul.

Dat is niet precies. Je kan waarschijnlijk SL-documenten in iCalamus gaan laden, maar niet van iCalamus naar SL.

Screenshots willen wij niet tonen, maar je kan de actuele versie (alpha-ietsentachtig ...;-)) zien werken. smiling smiley

Tot morgen. Het is mooi je weer te zien.

Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
Paul Pasveer
21 jaren geleden
Nou, ja, wie er niet bij was heeft volgend jaar weer een kans.

Om het onderwerp in het nederlandstalige forum ook maar levend te houden: iCalamus, wat een prachtig programma. Ik heb de presentatie van een beta-versie gezien. Het maken van een layout daarmee lijkt wel heel eenvoudig, als je tenminste uitgaat van relatief klare onderdelen. Ik denk dat ik het naast Calamus SL regelmatig ga gebruiken. Kunnen we het al bestellen? zo ja, schrijf mijn naam dan maar op! (echt!) Voor mij ook een goede reden om te gaan nadenken over een nieuwe Mac.

En verder over de ADAT: gezellig, prima geregeld, toch nog weer wat geleerd. Grote klasse. Daar kun je gewoon met een heel specifieke vraag, over Calamus of iets anders, naar iemand anders gaan. En er over praten of ervaringen uitwisselen, niet alleen over Calamus, maar ook over andere software of bv. printers. En als je geen zin hebt maak je een wandelingentje. Jammer dat er niet meer Nederlanders en/of Belgen waren. Als ik hierover vertel aan mensen de niet Calamus gebruiken zie je ze jaloers worden.
Voor mij een prima tegendruk tegen alle toch wel agressieve reklame door bv Adobe.

- Paul Pasveer, moe maar voldaan en dankbaar

21 jaren geleden
Hoi Paul.

Dank je wel voor je warme woorden. smiling smiley Ik ben altijd moe naar een ADAT, maar ook weer rijker aan ervaringen. 't was echt mooi je en alle anderen ADATies weer te zien.

Dank ook voor je bestelling. De eerste 42 bestellers komen ook in de info dialoog te staan ... Daar ben je nu al. ;-)

Ulf Dunkel
Filip Galle
21 jaren geleden
Hallo Paul (en Ulf) (en alle anderen...),

ik kon er niet bij zijn dit weekend maar ben razend benieuwd naar iets nieuws van Calamus!
Maar kun jij, die het gezien hebt, iets meer laten weten over iCalamus? Is het een Calamus SL voor OS X? Of is het een totaal nieuwe start? Wat kan het meer, of minder, dan SL? Vervangt het Calamus SL of werkt het ermee samen?

In ieder geval ben ik ook kandidaat-koper...
Ik ben onlangs (gedwongen) overgeschakeld op InDesign, maar ik word van de overal rondverspreide commando's en onlogische benamingen alleen maar nerveus...
Paul Pasveer
21 jaren geleden
Hallo Filip,

Voor de volgende ADAT kun je je nu al opgeven: [url]http://www.calamus.net/de/adat/19/anmeldung.php[/url].

Tja, Ulf kan natuurlijk meer vertellen over iCalamus en SL, maar ik doe mijn best:
de overeenkomsten zijn: beide zijn in hoge mate modulair , hebben geniale concepten en de support van invers. Maar daar houdt het zo'n beetje op. SL is helemaal zo geprogrammeerd dat het zo onafhankelijk mogelijk is van operating systems. Geweldig, want ik heb tot de laatste komma identieke programma's lopen onder Windows, Mac OS9 en Mac OSX. Bestanden zijn 100% uitwisselbaar. Maar ALLES wordt zelf geprogrammeerd.
iCalamus leunt daarentegen heel erg op functies die in OSX aanwezig zijn. Dus, zoals Ulf zei, als iemand een probleem heeft met printen vanuit iCalamus, bel Apple. De printfuncie vanuit OSX wordt 'gewoon' opgeroepen. Dus als Apple nieuwe functies inbouwt in OSX, kunnen die 'gemakkelijk' ook in iCalamus ingebouwd worden, zie de nieuwe filters in OSX.4, Tiger. Dat is een groot voordeel.

Maar in de praktijk zijn het (nu nog) heel verschillende toepassingen. In SL kan ik alles doen wat ik wil. Ik kan heel veel bewerken aan tekst, rasterbeelden, vectorplaatjes, enorm omschuiven met delen tekst, bitmapframes, delen vectorplaatjes, vanalles door elkaar en met elkaar combineren, PDF's volledig uitelkaar halen en bewerken, enzovoorts.
iCalamus is heel sterk in het 'gewoon' combineren van min of meer klare onderdelen, zeer gebruikersvriendelijk. Bijvoorbeeld kun je een document tegelijk op meerdere manieren bekijken, op verschillende vergrotingen bijvoorbeeld. Een PDF wordt niet geimporteerd maar geplaatst, je kunt die in eerste instantie ook niet bewerken; je kunt ook b.v. een internetpagina plaatsen door de url in te typen. Elk element kan ge’clipt’ worden, dus je hoeft het niet eerst te maskeren. En dat alles heel transparant en gemakkelijk. Maar omdat iCalamus weer modulair is, kan iedereen die dat wil modules (of hoe die ook maar gaan heten) programmeren. De hoop is dat veel mensen dat gaan doen, freeware of waar je gewoon voor moet betalen.

Ik denk dat ik iCalamus eerst ga gebruiken voor wat eenvoudiger toepassingen, zonder ingrijpende bewerkingen, en het plaatsen en drukken verschillende elementen (PDF's enz). Hierbij kan ik me dan helemaal concentreren op de vormgeving, minder denken in de zin van construeren. Maar voorlopig heb ik SL nog wel hard nodig met al z'n modules, omdat ik veel bestanden binnenkrijg waar nog veel nabewerking bij nodig is. Als je niet zeer ingewikkelde dingen doet met SL is iCalamus een heel mooi en goed programma.

Als je het niet gezien hebt klinkt dit waarschijnlijk nog wel erg vaag, dus wacht de eerste versie maar rustig af. Degenen die het gezien hebben waren bijzonder enthousiast en ik heb al mensen gehoord die overwegen voor iCalamus een Mac te kopen.

- Paul

Filip Galle
21 jaren geleden
Bedankt, Paul.
Jouw uitleg maakt het mij inderdaad duidelijker. Ik ondervind nu nog dagelijks dat een drukklaar document afleveren inderdaad inhoudt dat wij alle bouwstenen (tekst, beeld, vector, rastering, drukpunttoename) optimaliseren, en dat dit met Calamus SL prima kan.
Uit jouw uitleg begrijp ik dat iCalamus waarschijnlijk bedoeld is voor nieuwe werken die vanaf scratch gemaakt worden. Ik vermoed dat ik in de nabije toekomst dan ook beide zal gebruiken...

Groeten, Vrienden van de Kwaliteit!
20 jaren geleden
Wanneer jullie al iets over de iCalamus-ontwikkeling willen lezen, gaat maar naar [url=http://www.icalamus.net/blog/]www.icalamus.net/blog/[/url]. Daar vinden jullie een iCalamus blog (alleen in het Duits, maar ...).

Ulf Dunkel
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen

top top

© 1998–2025 invers Software. All rights reserved. | Privacy
| Did you find translation errors in this page?