invers Software
 
Welkom! Log in Registreer een nieuw account Recente berichten

Geavanceerd

ICC profielen

Gepost door Ruud 
Ruud
ICC profielen
20 jaren geleden
geachte lezer,

Ik lees, hoor iets over icc profielen maar krijg er geen vat op. Waar kan ik uitgebreide informatie (graag in het nl) vandaan halen. of wie kan mij daar veel over vertellen.

bv: waarom zijn icc profielen zo belangrijk,
hoe zijn deze te eiken, wat kan ik van icc profielen leren te begrijpen ect.

Is er iemand die met mij hier over wilt emailen

Hoor graag uw reactie
met vriendelijke groet Ruud

Re: ICC profielen
20 jaren geleden
Hoi Ruud,

Een ICC-profiel bevat informatie over de kleurkarakteristiek van een in- of uitvoerapparaat. Zo kan een scanner wat te roze scannen, een monitor te gelig zijn of een printer een te blauwe afdruk geven. Door het gebruik van ICC-profielen kan dat op elkaar afgestemd worden, zodat je wat je scant zo goed mogelijk gelijkend op je scherm krijgt en uit de printer.
Calamus heeft sinds kort ook die mogelijkheid, zij het op een basis-niveau. Je kunt nog niet tijdens het werken met Calamus van ICC-profiel wisselen. In de Systeem-map van Calamus moet het bestand 'CALAMUS.ICC' staan. In het meegeleverde bestand staan dan gegevens om bijvoorbeeld RGB-scans of foto's op een betere manier om te zetten naar CMYK. Maar bij bijvoorbeeld Photoshop worden veel ICC-profielen meegeleverd, voor verschillende uitvoerapparaten en papiersoorten en misschien nog wel meer. Als je zo'n profiel wilt gebruiken moet je het bestand 'CALAMUS.ICC' hernoemen en in de Systeem-map van Calamus plaatsen. Als je 'ICC' in de kleurscheidingsmodule aanvinkt, kun je dan zien dat, als je een foto in Calamus omzet van RGB naar CMYK, het er anders (beter) uitziet.
MAAR: dit werkt alleen bij Windows XP en MAC OSX, omdat deze computersystemen het werken met ICC-profielen hebben ingebouwd. Om te voorkomen dat dit extra geprogrammeerd moet worden voor Calamus wordt hierbij dus rechtstreeks van de systeemsoftware gebruik gemaakt.

Dit is zo'n beetje wat ik er van weet. Maar als je wilt kan ik nog wel wat verder zoeken.

Groeten,

- Paul Pasveer

Re: ICC profielen
20 jaren geleden
avatar
Paul schreef:

> In de Systeem-map van Calamus moet
> het bestand 'CALAMUS.ICC' staan.

Neen!

Calamus.exe zoekt het bestand "CALAMUS.ICC" in de Calamus folder, net bij zichzelf!

Calamus.prg onder MagiCMac X op een Mac OS X computer zoekt het bestand "CALAMUS.ICC" in de MagiCMac X folder.


> MAAR: dit werkt alleen bij Windows XP en MAC OSX, omdat deze
> computersystemen het werken met ICC-profielen hebben ingebouwd.

Onder Windows (alle versies!) gebruikt Calamus een DLL "CalamusSeparation.DLL" om het Calamus.ICC te lezen. Alleen de DLL moet in de Systeem folder geplaatst woorden.

Onder MacOS X gebruikt Calamus een Library "CSLSeparation.lib" om het Calamus.ICC te lezen. Alle MMX LIB bestanden moeten in de MagiCMac X folder geplaatst woorden.


> Om te voorkomen dat dit extra geprogrammeerd moet worden voor
> Calamus wordt hierbij dus rechtstreeks van de systeemsoftware
> gebruik gemaakt.

Da's maar een droom. ;-) Nee, wij moeten alles zelf programeren. Maar omdat dit en andere routine's nu al "native" (natief?) als Windows of MacOS X code bestaan, zijn deze functies snel genoeg evenals Calamus nog steeds met een emulator moet lopen.



Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
Re: ICC profielen
20 jaren geleden
Zo zie je maar weer! Een vraag, een fout antwoord, en alles is voor iedereen weer duidelijk.

- Paul
Re: ICC profielen
20 jaren geleden
Hallo,

Begrijp ik het goed als ik het zo zeg:
ik heb een ICC-profiel van mijn Epson 1290 printer, dat bestand hernoem ik CALAMUS.ICC en dat gebruik ik. Dan wordt mijn print vanuit Calamus geoptimaliseerd voor die printer.

Maar als ik een ICC bestand heb van mijn scanner, wat doe ik daar dan mee? Wat gebeurt er precies als ik dat aanvink bij het scannen?

- Paul Pasveer
Re: ICC profielen
20 jaren geleden
avatar
Calamus werkt op dit moment alleen maar met ICC profielen bij het uitgeven van kleurdaten, zoals op scherm of drukker of file.



Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
Re: ICC profielen
20 jaren geleden
OK. Dus dan kan ik beter een Epson 1290-profiel gebruiken dan zoals nu bijna gedachtenloos een of ander 'professioneel' profiel dat ik bij Photoshop kreeg. Het wordt mij steeds duidelijker. En meelezers hopelijk ook (Ruud).
En ook nog bedankt voor de 'Tips_SL2003de_FarbSep.pdf'. 'Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden.'

- Paul
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen


top top

© 1998–2024 invers Software. All rights reserved. | Privacy
| Did you find translation errors in this page?