invers Software
 
Welkom! Log in Registreer een nieuw account Recente berichten

Geavanceerd

calamus

Gepost door fred deryckere 
fred deryckere
calamus
20 jaren geleden
ik werk dagelijks nog met calamus, niet op pc maar op atari's Falcon. Vrij snel ondanks de iets oudere computer en calamus 95 software. Ik heb bijna 15 jaar geleden de eerste versie gekocht voor redelijk veel geld en nu zou ik nog eens 699 euro moeten betalen voor de pc versie.Krijg ik geen korting? En welk is de laaste versie voor atari?

Re: calamus
20 jaren geleden
Hallo,

Ik weet niet welke versie je nu precies hebt, maar als je naar de allerlaatste versie wilt upgraden moet je eens kijken bij
https://www.calamus.net/de/order/index.html. Van Calamus 1.0 naar nu bijvoorbeeld kost 199 euro. Echt een schijntje als je de gigantische vooruitgang bekijkt en als je er echt elke dag mee werkt.

Welke versie de laatste is die op jouw Falcon werkt hangt geloof ik af van welke schermresolutie je gebruikt. Een poosje geleden is overgeschakeld van minimaal 640*400 naar 640*480 pixels op het beeldscherm. En het zal nu wel wat meer geheugen nemen als vroeger.
Maar als je dus een VGA monitor hebt zou het nog wel moeten werken. Hoewel, op een wat recentere PC of Mac loopt het natuurlijk wel veeel sneller. En gemakkelijker, bijvoorbeeld met printers en netwerken.

Je kunt eens kijken of de Light-versie op jouw Falcon werkt:
http://www.calamus.net/de/download/index.html
Er is ook (nog steeds) een Nederlandse versie.

Ik werk ook elke dag zeer intensief met Calamus, de allerlaatste versie. Meestal op 2 computers tegelijk. Heerlijk.

Als je meer wilt weten kun je 2 Nederlandstalige 'Magazines' downloaden:
http://www.calamus.net/nl/mag/
Ze heten ''n Veertje'. De derde aflevering is vrijwel klaar en komt waarschijnlijk volgende week uit.
Anderstalige magazines:
http://www.calamus.net/us/mag/
http://www.calamus.net/de/mag/

Laat eens weten hoe het nu verder gaat met jou en Calamus. Misschien kun je hier wat hulp en tips krijgen.

- Paul

Re: calamus
20 jaren geleden
avatar
Hoi Fred.

Laat uw Calamus versie snel bij ons registreren, omdat wij u niet kunnen vinden in ons database. Wanneer je "alleen maar" Calamus 1.09 had, zou het upgrade naar Calamus SL2003 199 EUR kosten, maar van Calamus SL95 of andere oude SL versies is de upgrade prijs alleen 149 EUR.



Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
Re: calamus
20 jaren geleden
Hallo Fred,

Ik was benieuwd naar hoe he nu verder met jou en Calamus gaat. Heb je de light-versie al geprobeerd, of de demo?

groeten,

- Paul Pasveer
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
Mijn Calamusversie is deze: Calamus SL van 16.09.95 met serienummer 41029. Ik werk met deze versie op de Falcon, maar zou graag met Calamus verder werken op pc. Ik heb de light versie geprobeerd, ziet er heel mooi uit, maar ik kan er weinig mee uitrichten, niet bewaren-niet printen!
Hoeveel kost het mij nu om op pc te werken met Calamus. Als dit maar 149 Euro is mag je me ze onmiddellijk factureren.
Dank. Fred.
Re: calamus
20 jaren geleden
avatar
Hoi Fred.

Het prijs is 149 EUR voor je upgrade van SL95 naar SL2003 - plus 10 EUR verzendkosten.

Je kan straks hier bestellen:
[url]http://www.calamus.net/nl/order/[/url]



Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
OK stuur me de nieuwste versie (in het nederlands?)ik heb wel geen creditcard. stuur me een factuur BTW-nummer = BE 573.504.184, ik zal dan onmiddellijk betalen en verwacht dan de nieuwste calamusversie.Groetjes.
FOTOGRAFIKA FRED DERYCKERE
Basiliekstraat 125
B 1500 HALLE
Re: calamus
20 jaren geleden
Hallo Fred

En... hoe bevalt de nieuwe versie van Calamus? Veel verbeteringen, wennen aan nieuwe functies? Zijn er prangende vragen of onduidelijkheden? Ik vind het altijd leuk om mensen met Calamus vooruit te helpen.

- Paul Pasveer
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
Heb nog niets ontvangen. De betaling zou 14 dagen duren en nu kijk ik uit naar de nieuwste versie! Heb wel de lightversie reeds uitgeprobeerd, of was het de demo? Een fluitje van een cent!!! Zo gemakkelijk en zo mooi resultaat!!! Ben razend benieuwd. Je hoort er nog van.
Re: calamus
20 jaren geleden
avatar
Fred, wij hadden een echt grote data-crash in ons belangrijkste computer - en vanaf morgen zullen wij eerst weer kunnen software produceren en sturen.

Sorry.



Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
ik wacht nog wel enklele dagen; de ouwe atari falcon doet het nog uitstekend met calamus, maar ben wel benieuwd!
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
wachten duurt lang!!!
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
zojuist Calamus op de harde schijf gezet: heb nu wel één probleem: ik kan niet printen !!! Nochtans lijkt alles in orde: de printer ( brother HL-1440) doet het met Word maar niet met Calamus. En bij "printen" verschijnt nochtans de juiste versie. Wat kan er verkeerd lopen?
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
Uitvoerparameters geven aan: Win: Brother HL-144 Series
Resolutie: 600 x 600
Doorvoer: automatisch
Monochroom gerasterd
De printer reageert door op "ready" te komen , maar de printer ontvangt geen "data"
Waar ergens staat er een instelling verkeerd?
Hulp!!!
Re: calamus
20 jaren geleden
Hoi Fred,

Moeilijk zo van een afstand iets van te zeggen.

Ik kom op de volgende vragen/suggesties:
* Heb je Ulf al rechtstreeks gemaild of gebeld?

* Heb je SL2003 Release 1 gekregen of Release 2? (te zien bij Calamus info links op de menubalk. In het geval van R1 moet je snel R2 downloaden vanaf [url]http://www.calamus.net/de/download/index.html[/url]

* Ik moet altijd bij Windows eerst een andere printer selecteren en dan pas Calamus starten.
* Staat het printen misschien in de 'Dummy-modus'? (onder 'Settings')
* Kon je met de Light-versie wel printen? Dan kun je proberen om dingen uit de Calamus-systeemmap te vervangen door die van Calamus Light, bv dll-bestandjes.
* Kun je bij de print-preview wel iets zien?
* Kun je de WinPrint uit de map Printers vervangen door die van Calamus Light?
* Is er genoeg geheugen vrij voor de printer?
* Is er genoge harddisk ruimte vrij door de printer?
* Staat misschien de 'deeldruk' aan, of kleurscheiding?
* Kun je in geval van nood het bestand exporteren via Bridge als PDF, of via PDF-print.
* In geval van grote nood kun je het bestand (pagina voor pagina) als TIF exporteren met Bridge en het dan via elk willekeurig ander programma printen.
* Heb je misschien een niet gebruikte kleur geselecteerd bij kleurscheiding?
* Kun je via jouw printer naar bestand printen? En dan dat via de desktop printen?

Zo, hier ben je wel even mee bezig.

Hopelijk kom je er uit. Sterkte.

- Paul

fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
werk aan de winkel: ik probeer het morgen allemaal eens. Dank. Fred.
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
Het is mij gelukt met een andere printerdriver (HP Laserjet Legal+) maar het duurt vrij lang voor de printer in werking treedt. Bestaat er geen driver voor de brother HL 1440?
Dank voor de ondersteuning En wat is het verschil tussen Relaese 1 en Relaese 2?
Paul Pasveer
Re: calamus
20 jaren geleden
Fijn dat je in ieder geval kunt printen! Heb je de printerdriver bij Windows vervangen of bij Calamus? Volgens mij, als je WinPrint als printerdriver bij Calamus gebruikt, pakt die de bij Windows geselecteerde printer.

Dat het lang duurt kan liggen aan de volgende dingen:
* weinig geheugen over voor het printen
* weinig harddisk ruimte over voor het printen
* Calamus bouwt eerst het hele print-beeld op en stuurt het dan naar de printen. Dus, dat merk ik hier ook, duurt het printen vanuit Calamus langer dan bij veel andere programma's. Dat kan een oorzaak zijn van het langere wachten, maar ook is er een groot verschil in de hoeveelheid gegevens die naar de printer gestuurd worden als het gerasterd (in puur zwart/wit) of in grijswaarden of in kleur door Calamus berekend wordt en dan naar de printer. In het tweede geval moeten 128 x zoveel gegevens verwerkt worden, in het derde geval (24 bits kleur) nog weer echt een heleboel meer (ik zit nu op de bank te laptoppen, ik kan het even niet uitrekenen).
Dus het snelst is het monochroom, dus gerasterd, te printen, en je moet dan een zo goed mogelijk raster voor jouw printer vinden.

Over de Releases: bij het informatiescherm van Calamus staat het linksboven. Als er een nieuwe versie van Calamus verschijnt is die door een groep gebruikers getest. Als dat klaar is is dat de eerste uitgave (release 1) van (in dit geval) Calamus SL2003. Maar in de weken en maanden na deze eerste verschijning komen er veel reacties binnen van de rest van de gebruikers over kleine en grote bugs en kleine en grote verbeteringen die binnen SL2003 vallen. Om te voorkomen dat er elke week een heel klein update-je komt zijn al deze verbeteringen verzameld in de tweede uitgave (release 2). Dit bevat een aantal sterke verbeteringen.
Deze is te downloaden vanaf
[url]http://www.calamus.net/de/download/index.html[/url]
(De toelichting is wel in het Duits)

Succes.
- Paul

fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
Een ander probleem: ik maak een nieuw document aan, een nieuw tekstframe, frame openen, tekst invoeren, frame sluiten: de tekst komt mooi in het frame maar ik kan geen anter lettertype toepassen , geen andere grootte : ik, kan niets meer wijzigen!

Als ik een meegeleverd document open (wereldbol) en ik maak daar een nieuwe tekstframe aan dan kan ik wel de andere lettertypers gebruiken en de corpsgrootte wijzigen enz.

Wat is er loos?
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
Gevonden: in de dialoog "stijlparameters" "besturen" veranderen in "overschrijven" !!!
Re: calamus
20 jaren geleden
avatar
Hoi Fred.

Het zou een goed idee zijn om voor je Calamus SL2003 R1 het update naar R2 van onze website te halen:

http://www.calamus.net/de/download/sl2003.php

Er zat nog een foutje in het Tekststijl-module.



Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
fred deryckere
Re: calamus
20 jaren geleden
R2 gedownload. Alles mooi gelukt. Probeer nu mijn letters van mijn azerty toetsenbord op de kuiste plaats te krijgen.Vielen Dank.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen


top top

© 1998–2024 invers Software. All rights reserved. | Privacy
| Did you find translation errors in this page?