invers Software

Welkom! Log in Registreer een nieuw account Recente berichten

Geavanceerd

vreemd programma

Gepost door marco 
marco
vreemd programma
15 jaren geleden
Hallo.

Ik werk sinds kort met Calamus. het programma roept een aantal vragen op.
- Waarom niet volledige resolutie zoals alle andere programma's in Windows? Waarom zie ik alles zo onduidelijk en onscherp, en dat ligt niet aan mijn pc, meerdere andere gebruikers hebben het programma vergeleken met quark, indesign e.d.en op meerdere pc's. We krijgen het niet scherp. Alleen na inzoomen
- Waarom draait calamus niet gewoon rechtstreeks onder windows, zoals elk ander programma. Waarom met een emulator?
- waarom niet een prikbord dat gelijk is aan andere programma's zodat het makkelijk is om vanuit Word e.d. tekst in calamus te plakken en vise versa uiteraard
- waarom gaat het typen buiten eddy zo traag?

Mijn indruk is dat het een beetje een amateurprogramma is dat niet echt geschikt is voor windows. Leuk voor de hobbyist.

Groeten, Marco

p.s.: wat betekent voorstelling (naast plaatsen), wat moet dat voorstellen? Duits Nederlands?
Re: vreemd programma
15 jaren geleden
Hallo Marco,

> Ik werk sinds kort met Calamus. het programma roept een
> aantal vragen op.
> - Waarom niet volledige resolutie zoals alle andere
> programma's in Windows? Waarom zie ik alles zo onduidelijk en
> onscherp, en dat ligt niet aan mijn pc, meerdere andere
> gebruikers hebben het programma vergeleken met quark, indesign
> e.d.en op meerdere pc's. We krijgen het niet scherp. Alleen na
> inzoomen
Calamus gebruikt gewoon de schermresolutie. Ik geloof dat andere programma's anti-aliasing gebruiken om dit mooier te maken, dus de ruimte tussen karteltjes op te vullen. Ik zelf mis dit niet, omdat ik inderdaad heel ver kan inzoomen als ik iets precies wil zien, en verder hoef ik het niet op het scherm te zien, het gaat om de afdruk. Als je een goede monitor hebt met een hoge resolutie denk ik dat je het beter ziet.

> - Waarom draait calamus niet gewoon rechtstreeks onder
> windows, zoals elk ander programma. Waarom met een emulator?
Een erfenis uit het verleden. De uitgever heeft besloten dat het verstandiger is om het programma in delen stapje voor stapje native te maken. Dan ben je over een poosje helemaal klaar en ondertussen kun je (vrijwel) ongemerkt via de emulator werken. Daar heb je toch geen last van? Als ze nu het hele programma met alle modules en drivers native programmeren, houden ze geen geld en tijd meer over om het programma verder te ontwikkelen. Het kost naar schatting een aantal manjaren. Als ze dan daarmee klaar zijn zijn ze nog steeds geen stap verder qua ontwikkeling van het programma als dat ze daarmee begonnen.

> - waarom niet een prikbord dat gelijk is aan andere
> programma's zodat het makkelijk is om vanuit Word e.d. tekst in
> calamus te plakken en vise versa uiteraard
Je kunt gewoon het prikbord van Windows gebruiken via control v. Dit kan in de tekstmodule en in Eddie. Daarnaast is er nog het interne klembord van Calamus, waarmee je ALLE elementen van het ene Calamusdocument in het andere kunt plaatsen. Dat komt dan precies terecht op de plaats waar het in het andere document stond, dus niet ergens in het midden of zo.

> - waarom gaat het typen buiten eddy zo traag?
Een deel komt door het emulatorverhaal. Alles wordt continu omgerekend via de emulator. Verder zorgt Calamus ervoor dat alles wat je op het scherm ziet exact overeenkomt met wat er op het papier komt. Dus elke letter die je typt wordt helemaal doorgerekend op kleur, grootte, outline, en alle andere kenmerken. Er wordt dus niet gewerkt met aparte schermvoorstellingen of zo. Zo is het veel

> Mijn indruk is dat het een beetje een amateurprogramma is dat
> niet echt geschikt is voor windows. Leuk voor de hobbyist.
Ik werk al jaren er zeer professioneel mee. En ik zie nog steeds geen belangijke argumenten om met een ander programma te gaan werken. Ik heb een drukkerij. Soms komen mensen bij mij met een Quark-document. Als ik dan zie hoeveel werk het kost om iets last-minute in hun ontwerp te veranderen... Er was een document op liggend A5 formaat dat ik op A3 moest drukken, dus 4 pagina's op een vel. We hebben met z'n drieen geprobeerd om het in één keer te belichten, op inslag, maar dat lukte niet vanuit Quark. Toen zijn die (professionele, ze hebben een eigen vormgeversbureau) vormgevers met z'n tweeen vijf uren bezig geweest om het document om te bouwen. In Calamus duurt zoiets 10 minuten. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Lettertypen of lettertekens die missen of veranderd worden bij het printen of drukken, bijvoorbeeld, terwijl het op het scherm wel klopt! Daar heb je toch echt niks aan.
Of Indesign-gebruikers die mij 'verwijten' dat iets zo makkelijk gaat 'met dat programma van jou'. Bijvoorbeeld, na het exporteren van een document vanuit Indesign als EPS-sen, worden al deze EPS-sen exact op de juiste plaats in Calamus geimporteerd.

> p.s.: wat betekent voorstelling (naast plaatsen), wat moet
> dat voorstellen? Duits Nederlands?

Tja, het is inderdaad vertaald. En sommige delen zijn wat beter vertaald als andere. Ik weet zo niet waar dat 'voorstelling' staat; misschien wordt Preview bedoeld. Heb je een voorstel voor een betere vertaling? Sommige voorstellen voor verbeteringen aan het programma zijn in een dag geregeld!

Vreemd programma, Calamus? Ja, in de zin dat je er alles mee kunt doen wat je van een layoutprogramma verwacht. Vanaf het maken van een logo tot en met het zetten en vormgeven van een boek van 800 pagina's compleet met grafieken, voetnoten, indexen, inhoudsopgaven,...
Vrijwel alles is in te stellen, de gekste macro's zijn op te nemen, je kunt in de print-preview inzoomen totdat je de echte rasterpuntjes kunt tellen.

- Paul
15 jaren geleden
Paul schreef:

> > - waarom gaat het typen buiten eddy zo traag?
> Een deel komt door het emulatorverhaal. Alles wordt continu
> omgerekend via de emulator. Verder zorgt Calamus ervoor dat
> alles wat je op het scherm ziet exact overeenkomt met wat er op
> het papier komt. Dus elke letter die je typt wordt helemaal
> doorgerekend op kleur, grootte, outline, en alle andere
> kenmerken. Er wordt dus niet gewerkt met aparte
> schermvoorstellingen of zo.

Misschien is er nog een instelling fout gezet. Gaa naar de TEKST module en roep het tweede functie-panel op (Gereedschap). Klik op het icon "Speciale toetsbezettingen". In de dialoog die je dan zie, staat er een parameter in de onderkant: "Vertraging voor tekstinvoer". Die staat normaal op "0.0" s(ekonden).

Wanneer je veel tekst in de normale tekstframes wil "tippen", woordt voor iedere teken de scherm opnieuw opgebouwd. Zet je de parameter op b.v. "0.5 s", dan laat je Calamus een beetje tijd over om te merken of je meer dan een teken ga tippen. Zo kan je controleren hoe snel Calamus het scherm zal opbouwen.

Ik tip echt snel en heb de parameter op "1.0 s" gezet. Soms schrijv ik hele regelen zonder een nieuw scherm-opbouwing van Calamus.

Waarom doet Calamus dat op die manier?
Bedenk altijd dat Calamus een SoftRIP is. De tekens woorden van vectoriele informaties omgezet en geRIPd altijd wanneer je IETS uitgeefd met Calamus - op scherm, op drukker e.z.v.

[Ik hoop dat m'n Nederlands goed is te verstaan.]

Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel · invers Software
15 jaren geleden
Paul schreef:

> > p.s.: wat betekent voorstelling (naast plaatsen), wat moet
> > dat voorstellen? Duits Nederlands?
>
> Tja, het is inderdaad vertaald. En sommige delen zijn wat
> beter vertaald als andere. Ik weet zo niet waar dat
> 'voorstelling' staat; misschien wordt Preview bedoeld. Heb je
> een voorstel voor een betere vertaling? Sommige voorstellen
> voor verbeteringen aan het programma zijn in een dag geregeld!

Hij bedoeld "Voorstelling" op een van de Forum knopjes. De Calamus Forum is PHP-Phorum en de Nederlandse vertaling hebben de PHP-Phorum ontwikkelars gemaakt. Maar we kunnen iets veranderen.

Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel · invers Software
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen

Online Gebruikers

Gasten: 4
Record aantal gebruikers: 3 op 09 April 2017
Record aantal gasten: 48 op 29 December 2017

top top

© 1998–2019 invers Software. All rights reserved. | Privacy
Questions about this page? | Did you find translation errors in this page?