Ik wil een boekje maken, maar het lukt me nog niet helemaal. Wie helpt mij?
Tot nu maakte ik een dubbelzijdig A5-document , zodat twee bladzijden op een A4 passen.
Ik vink in de Montagemodule [i]katern[/i] aan en exporteer dan in Bridge als PDF. Ik laat de pagina's afdrukken door de repro-afdeling, nietje in het midden erdoor en dubbelvouwen. Tot zover ging alles goed.
Maar nu wil ik een wat dikker boekje maken en gebruik maken van de optie [i]pagina inspringen[/i]. Omdat er een reepje van het dubbelgevouwen document moet worden afgesneden, moet ik de pagina's iets kleiner dan A5 maken zodat er ruimte is voor snijtekens.
Ik probeer nu te bepalen hoe groot de pagina gemaakt moet worden, zodat een dubbele pagina inclusief snijtekens precies op een A4 past en ook nog met de vouw in het midden, maar het lukt me niet.
Als ik het goed heb begrepen moet er van de middelste vellen iets meer afgesneden worden dan van de buitenste, dus zouden alle vellen verschillend van grootte moeten zijn, maar dat zijn ze niet, de snijtekens staan bij allemaal op dezelfde positie (bij PDF-export in Bridge).
Op zich is dat geen probleem, want bij het snijden kijk je toch alleen naar de snijtekens op het buitenste blad. Wat me wel verbaast, is dat de linkerbladzijden allemaal op dezelfde plaats staan en de rechterbladzijden naar links zijn verschoven t.o.v. de snijtekens. Heb ik iets verkeerd ingesteld of is dat toch nog een bugje?
Door het inspringen gaat er in het midden een stukje verloren. Dat betekent dat als ik foto's over twee bladzijden heen zet, dat de linker- en rechterhelft niet goed aansluiten. Ik zou liever de buitenste bladzijden laten uitspringen ipv. de middelste inspringen. Kan dit met de optie [i]vrij[/i], heeft iemand daar ervaring mee? Of is [i]uitspringen[/i] misschien een idee voor een nieuwe feature bij katern? Wat is trouwens een geschikte waarde voor inspringen bij normaal 80 gramspapier?
Omdat het me niet goed lukt met Bridge heb ik het ook geprobeerd met PDF-print. Daar staan daadwerkelijk de snijtekens op alle bladen verschillend, maar de bladzijden inclusief snijtekens zijn allemaal even breed als de [b]smalste[/b]. Dat gaat niet helemaal goed, er wordt aan de rechterzijde een reep van het blad afgesneden en links niet. Daardoor moet ik ieder vel eerst snijden en kan ze daarna pas vouwen. Bovendien vallen bij de middelste vellen de snijtekens (en zelfs tekst) rechts buiten het blad. Ik heb in PDFprint de breedte op 35 cm ingesteld, maar dat maakt geen enkel verschil en ook [i]binnen printmarges[/i] en [i]op printpagina passend[/i] en [i]uitvoer gedraaid[/i] aanvinken maakt geen verschil. Hoe krijg ik nu de bladzijden breder ingesteld?
Is er trouwens een reden dat in Bridge bij PDF-export [i]binnen printmarges[/i] en [i]op printpagina passend[/i] grijs gemaakt zijn? Is het daar ook niet zinvol om de bladzijden waar iets vanaf moet te verkleinen?
Dick