invers Software

Welkom! Log in Registreer een nieuw account Recente berichten

Geavanceerd

Montage van katern met inspringen

Gepost door Dick Meuldijk 
Montage van katern met inspringen
16 jaren geleden
Ik wil een boekje maken, maar het lukt me nog niet helemaal. Wie helpt mij?

Tot nu maakte ik een dubbelzijdig A5-document , zodat twee bladzijden op een A4 passen.
Ik vink in de Montagemodule [i]katern[/i] aan en exporteer dan in Bridge als PDF. Ik laat de pagina's afdrukken door de repro-afdeling, nietje in het midden erdoor en dubbelvouwen. Tot zover ging alles goed.

Maar nu wil ik een wat dikker boekje maken en gebruik maken van de optie [i]pagina inspringen[/i]. Omdat er een reepje van het dubbelgevouwen document moet worden afgesneden, moet ik de pagina's iets kleiner dan A5 maken zodat er ruimte is voor snijtekens.
Ik probeer nu te bepalen hoe groot de pagina gemaakt moet worden, zodat een dubbele pagina inclusief snijtekens precies op een A4 past en ook nog met de vouw in het midden, maar het lukt me niet.
Als ik het goed heb begrepen moet er van de middelste vellen iets meer afgesneden worden dan van de buitenste, dus zouden alle vellen verschillend van grootte moeten zijn, maar dat zijn ze niet, de snijtekens staan bij allemaal op dezelfde positie (bij PDF-export in Bridge).
Op zich is dat geen probleem, want bij het snijden kijk je toch alleen naar de snijtekens op het buitenste blad. Wat me wel verbaast, is dat de linkerbladzijden allemaal op dezelfde plaats staan en de rechterbladzijden naar links zijn verschoven t.o.v. de snijtekens. Heb ik iets verkeerd ingesteld of is dat toch nog een bugje?

Door het inspringen gaat er in het midden een stukje verloren. Dat betekent dat als ik foto's over twee bladzijden heen zet, dat de linker- en rechterhelft niet goed aansluiten. Ik zou liever de buitenste bladzijden laten uitspringen ipv. de middelste inspringen. Kan dit met de optie [i]vrij[/i], heeft iemand daar ervaring mee? Of is [i]uitspringen[/i] misschien een idee voor een nieuwe feature bij katern? Wat is trouwens een geschikte waarde voor inspringen bij normaal 80 gramspapier?

Omdat het me niet goed lukt met Bridge heb ik het ook geprobeerd met PDF-print. Daar staan daadwerkelijk de snijtekens op alle bladen verschillend, maar de bladzijden inclusief snijtekens zijn allemaal even breed als de [b]smalste[/b]. Dat gaat niet helemaal goed, er wordt aan de rechterzijde een reep van het blad afgesneden en links niet. Daardoor moet ik ieder vel eerst snijden en kan ze daarna pas vouwen. Bovendien vallen bij de middelste vellen de snijtekens (en zelfs tekst) rechts buiten het blad. Ik heb in PDFprint de breedte op 35 cm ingesteld, maar dat maakt geen enkel verschil en ook [i]binnen printmarges[/i] en [i]op printpagina passend[/i] en [i]uitvoer gedraaid[/i] aanvinken maakt geen verschil. Hoe krijg ik nu de bladzijden breder ingesteld?

Is er trouwens een reden dat in Bridge bij PDF-export [i]binnen printmarges[/i] en [i]op printpagina passend[/i] grijs gemaakt zijn? Is het daar ook niet zinvol om de bladzijden waar iets vanaf moet te verkleinen?

Dick
Re: Montage van katern met inspringen
16 jaren geleden
Hallo Dick,

Ik moet er een dezer dagen even naar kijken. Dus dat je niet denkt: niemand reageert hierop...

In ieder geval is 80 grams papier ongeveer 0,1 mm dik. Als je ervan uitgaat dat het rugje telkens 1 velletje dikker wordt, komen de randen van de papierhelften dus diezelfde 0,1 mm dichter bij de nietjes.
Ik zou eerst dus die 0,1 mm aanhouden. Maar liever wat meer dan wat minder, omdat het papier ook een bochtje maakt.

- Paul Pasveer
16 jaren geleden
Hoi Dick.

>Maar nu wil ik een wat dikker boekje maken

Hoeveel pagina's heeft je boekje totaal?
En hoe groot is te plaats voor de tekst in iedere pagina? Dat is belangrijk om je probleem beter te kunnen verstaan.

Grüße / Greetings / Groetjes / Salutations,
Ulf Dunkel
16 jaren geleden
Bedankt voor de reacties alvast. smiling smiley

Ik moet het boekje nog maken. Ik wil eerst begrijpen hoe groot ik de bladzijden moet kiezen en hoe groot de marges moeten zijn en hoe groot de tekstframes maximaal mogen worden.
Ik ben de tekst nog aan het schrijven, het wordt ongeveer 6000 woorden en veel plaatjes. Ik schat dat het 40 - 50 bladzijden A5 zal worden.

Ik heb eerst een testdocument gemaakt met 40 bladzijden van 13,8 x 19 cm en alle marges 1 cm. Zonder in/uitspringen past dit precies op een A4. De printer heeft een onbedrukbare rand van 0.5 cm, dus blijft er nog 0.5 cm over over de snijtekens.

Ik heb inspringen op 1mm gezet. Dit is natuurlijk veel te groot, maar dan kun je beter zien wat er gebeurt. In de definitieve versie zal ik het op 0.15mm zetten. De paginanummers staan ook nog niet goed.

Ik heb het testdocument bijgevoegd en pdfprintpdf en een bridgepdf.
Kijk zelf maar wat er gebeurt. Het document zelf is goed, maar de marges zijn asymmetrisch. Hoe moet ik vouwen en snijden zodat de bladzijden goed op elkaar komen? Of moet ik eerst nog instellingen veranderen?

Groetjes,

Dick
Bijlagen:
| - katernbridge.PDF (153.5 KB)
| - katernpdfprint.PDF (159.8 KB)
| - katern_cdk.zip (40.8 KB)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen

top top

© 1998–2025 invers Software. All rights reserved. | Privacy
| Did you find translation errors in this page?